Úvod ZDRAVÍ Rady Okra zabíjí až 72% buněk rakoviny prsu. Znáte tuto zeleninu?

Okra zabíjí až 72% buněk rakoviny prsu. Znáte tuto zeleninu?


Okra je populární výživná zelenina původem ze severovýchodní Afriky. Jedná se o zelené oplodí ibišku jedlého, které má nízký obsah kalorií. Jeden šálek surové okry má asi jen 30 kalorií. Je zde navíc vysoká hladina vápníku, vlákniny, vitaminu C, proteinů, kyseliny listové, manganu, hořčíku a vitaminu K.

okra1

 

 
Nedávná studie potvrzuje, že nově objevený lektin v Okře (Abelmoschus esculentus) může zabít 72% lidských buněk rakoviny prsu (MCF7) in vitro – zejména vyvoláním programované buněčné smrti. Extrakt okry odkryl také zpomalení růstu buněk rakoviny prsu o 63%. Zajímavostí je, že vědci stále objevují nové látky proti rakovině v potravinách, které jíme, ale výzkum okry jako léku na rakovinu je v samých začátcích. Lékařští experti objevili, že pektin obsažený v okře působí proti vysoce metastazujícím buňkám melanomu (B16F10) – snižuje jejich rozšíření, což způsobuje zástavu buněčného cyklu a nastává buněčná smrt (apoptózy).

Vzor ve stravování můžete najít v jižních státech. Kromě okry se zde konzumuje více fazolí, rýže a sladkých brambor, což v závěru zase pomáhá mužům v prevenci rakoviny prostaty (podle výzkumu mohou tyto potraviny snížit výskyt až o 40%). Nejnovější výzkumy poukazují na tři typy rakoviny, které se okrou mohou počtem snížit. V jídelníčku je důležité zachovat i další ovoce a zeleninu.

6 zdravotních důvodů, proč byste měli jíst okru denně

okra2

 

 
Tato úžasná a zdravá zelenina se dobře kupuje časně na podzim naložená nebo zmražená, kdy plodiny v jižních státech dosahují svého vrcholu. Lidé s okrou zahušťují dokonce i polévky, protože její struktura je lepkavá. Do těla tak dostáváte hodně živin, kterými jsou např. Vitamíny, minerály a další zdraví prospěšné látky. Ty poskytují řadu výhod i v případě prevence cukrovky a onemocnění ledvin.

Jak jsme se již zmínili, v jednom hrnku je asi jen 30 kalorií, ale neřekli jsme si ještě další poměr jiných živin. Je zde cca 3 gramů vlákniny, 2 g bílkovin, 7,6 g sacharidů, 0,1 g tuku, 21 miligramů vitaminu C, 88 mikrogramů kyseliny listové a 57 mg hořčíku. To je důvod, proč je okra pro tělo nutričním pohonem.

Nezáleží na tom, v jaké formě budete okru konzumovat, či dušenou, vařenou, smaženou nebo dokonce nakládanou – získáte z ní všechny nutrienty.

Zde je 6 velmi důležitých důvodů, proč byste měli okru přidat do vašich jídelníčků.

Zmírňuje příznaky astmatu

Pokud budete konzumovat malé množství ovoce nebo zeleniny, kde je hodně vitamínu C podobně jako v jídlem oplodí ibišku, můžete zmírnit příznaky astmatu. Podle studie zveřejněné v časopise Thorax v roce 2000, vědci zjistili, že příjem citrusových plodů nebo kiwi zmírňuje pískavé vedlejší jevy dýchacích cest.

Snižuje hladinu cholesterolu

okra3

 

 
Tato úžasná zelenina není jen vynikající na podporu zažívání, ale je také dobrá pro podporu dobrého cholesterolu. To proto, že obsahuje vysoké množství vlákniny, která se snadno rozpouští ve vodě a tedy i v žaludku. Celková hladina cholesterolu podle Harvard Health Publications klesne, protože okra v sobě nemá tolik tuku.

Řídící jednotkou diabetu

Vláknina rozpustná ve vodě ovlivňuje hladinu glukózy v krvi, v tomto případě se ji snaží udržet. Snižuje absorpci glukózy a tím i hladinu cukru v krvi. V časopise ISRN Pharmaceutica, v roce 2011, provedli výzkumníci tento experiment – namočili nakrájené okra lusky ve vodě a podali tento roztok krysám přes žaludeční sondu. Testovaným krysám se snížila absorpce glukózy s následnou hladinou cukru v krvi. Tento efekt je i u lidí.

Posiluje imunitní systém

Okra obsahuje vysoké množství antioxidantů s vitamínem C. Tyto dvě složky jsou nejlepší „nástroj“ pro posílení imunitního systému v boji proti volným radikálům v těle. Vitamin C stimuluje náš imunitní systém k produkci vyššího množství bílých krvinek, které jsou mimořádně důležité proti cizím patogenům.

Zabraňuje onemocnění ledvin

Denní konzumace okry je velmi prospěšná pro prevenci a léčení jakéhokoli typu onemocnění ledvin. Podle studie, zveřejněné v Jilin Medical Journal v roce 2005, vědci zjistili, že pacienti, kteří jedli okru každý den, se snížil výskyt klinických příznaků poškození ledvin více než těm, kteří jí nekonzumovali a byly pouze na diabetické dietě. To je velmi užitečné, protože téměř polovina případů onemocnění ledvin se vyvíjí v cukrovku.

Podporuje zdravé těhotenství

Okra je ideální rostlinný zdroj vitamínů A, C, B (B1, B2, B6), zinku a vápníku. Slouží jako doplněk vlákniny a kyseliny listové. Snižuje se riziko vrozených vad.




loading...

Kam dál?