Jak správně opravit plochou střechu


Ploché střechy jsou skvělé, protože se tím ušetří stavba krovu, ale mají jednu velkou nevýhodu a to tu, že nevydrží tak dlouho, jako střechy klasické. Hlavně zima s množstvím sněhu a mrazů jim dává velmi zabrat. Zejména tím trpí asfaltové pásy, které bývají zejména u střech starších. Proto je třeba preventivně sníh odklízet, ale nesmí se tím střešní krytina ani mechanicky střecha porušit.

Postup

1.

Častou poruchou asfaltových krytin je vznik prasklin nebo otvorů. Voda pronikne i tím nejmenším otvorem, takže hledat takovou vadu je někdy obtížné, protože mokrá skvrna na stropě nemusí odpovídat místu průniku ve střeše. Takže nezbývá než pracně hledat a navíc ani nešetřit materiálem, aby se nemuselo opravovat brzy znova.

2.

Když najdeme místo průniku vody, doporučuje se pouze lokální oprava. Je potřeba si připravit bombu s propan-butanem a hořák. Lze si je i vypůjčit. Plochu změříme, nařežeme asfaltové pásy a položíme je. Pak nahříváme tak, aby se asfalt v horní vrstvě natavovat, a ve spodní při nahřívání pěnil. Tak se oba pásy spojí nejlépe. Je potřeba pracovat rychle, aby pásy neprohořely. V místě spojů špachtlí asfalt roztíráme do ztracena. Samozřejmě, zejména, pokud opravujeme větší plochu, měli bychom vedle sebe mít někoho se zkušenostmi.

3.

Abychom nemuseli lepit pásy asfaltové lepenky, lze použít tzv. tekutou lepenku. Ta se dá použít sama nebo si můžeme vypomoci skelnou tkaninou. Při použitá tekuté lepenky je lepší natřít celou plochu střechy a nejen poškozené místo, ovšem s tím, že předem opravíme vadné místo. Trhlinu zaplníme nátěrem, nahřejeme hořákem a rozetřeme asfalt špachtlí, případně prořízneme a opravíme puchýře.

4.

Pokud bude oprava malá, je možné použít asfaltový tmel. Jím zalepíme malé praskliny, vymažeme spoje, ale také jeho použití je možné i na podlepení uvolněných asfaltových šindelů. Výhodou je, že není potřeba nahřívání hořákem.

5.

Pokud trhlinu nenajdeme nebo pokud je jich víc a nevyplatí se je každou opravovat separátně, opravíme střechu jako celek. Pak na celou plochu přivaříme jednu vrstvu pásů, kdy roztavená spodní plocha utěsní všechny otvory. Tady je třeba upozornit, že nesmíme mít na povrchu žádnou vodu. Ta se totiž nestačí odpařit a nechá tu boule, které by později praskly.

6.

Na opravu můžeme použít moderní materiály, bezúdržbové modifikované asfaltové pásy nebo hydroizolační fólie. Hydroizolační pásy však nemají ochrannou vrstvu proti nepříznivým účinkům UV záření a ani před vysokými teplotami v létě. Proto je potřeba současně aplikovat ochranné a reflexní nátěry jako poslední povrchovou vrstvu. Ty je však pak potřeba pravidelně opakovat.