Úvod RADY A TIPY Do života Jak postupovat, když nám život komplikují nepříjemné bolesti zad

Jak postupovat, když nám život komplikují nepříjemné bolesti zad


Bolest zad patří mezi civilizační choroby, odhaduje se, že ji za celý život pocítí zhruba 80 procent lidí. Víte, jaké jsou příčiny bolesti zad? A jaké cviky proti nepříjemným bolestem zad zabírají? Přečtěte si nejprve tento článek, než budete muset sáhnout po lécích.

Postup

1

Kde se nejčastěji bolesti zad objevují? Je to hlavně v oblasti krční páteře, kříže, postranního spojení pánve a páteře a v rozhraní mezi krční a hrudní páteří. Příčin bolestí zad je mnoho. Mezi ty nejrozšířenější patří trávené dlouhé doby v jedné poloze – například při práci u počítače, rychlý pohyb špatným směrem, zvedání těžkého závaží, nedostatečná aktivita, obezita, ofouknutí nebo například špatný doskok. Nebezpečným problémem je vyhřezlá ploténka. Ta často vzniká prudkým pohybem. Jejím průvodním znakem je vystřelující bolest, která provází i zakašlání nebo kýchnutí a těžký návrat do původní polohy. Zásadní chybou je pokusit se záda napravit. V tom nejhorším případě to může vést až k ochrnutí.

2

Pokud vás přepadnou akutní bolesti zad, vyhledejte místo, kde si budete moct lehnout a postižené místo zahřívejte. Na trhu existuje také celá řada gelů, mastí nebo hřejivých náplastí. Máte-li se zády problém delší dobu, vyhledejte lékaře nebo fyzioterapeuta. Ti vám poradí vhodné cviky. Pravděpodobně vám také doporučí plavání, cviky na gymnastickém míči, jízdu na kole, či častější chůzi.

3

Pokud se bolesti zad pojí s dalšími problémy, je vhodné okamžitě vyhledat lékaře, který provede další vyšetření. Týká se to zejména případů, kdy vás záda bolí neustále – a to i v noci, aniž byste se jakkoli namáhali, když necítíte končetinu nebo s ní nemůžete hýbat, když vás bolí zároveň i břicho, což je nebezpečné zejména u těhotných žen, a když bolest zad doprovází zvýšená teplota.

4

Nejlepší strategií je bolesti zad předcházet. Zaměřte se výběr na vhodné matrace a židle, ve které trávíte nejvíce času – například v zaměstnání. Proti bolestem zad pomáhá také sport. Necvičte ale jenom záda, zaměřte se také na břišní svalstvo. Pokud zvolíte běh, snažte se vyhýbat tvrdému povrchu, běh po něm způsobuje otřesy páteře. Narovnejte se a kabelku si zavěste na druhé rameno. A v neposlední řadě se snažte sedavé činnosti prokládat alespoň nějakým pohybem, kterým páteř uvolníte.




Kam dál?