Tetanický syndrom: nemoc mladých 21. století způsobena každodenním stresem



Možná jste to už někdy zažili. Problémy v práci, ve škole či v rodině. Byli jste jako chodící klubko nervů. Se stresem jste se pokoušeli usnout a ve stresu jste Vstávaly.

Až se to najednou stalo. Začali jste mít nevysvětlitelné problémy jako například brnění končetin, problémy s nadechnutím se, křeče v lýtkách či hyperventilace. Možná jste to neřešili, protože symptomy odezněly i samy. Jednoduše odešli. Odjeli však jen proto, aby se znovu mohli vrátit, když vám na ramena opět padne větší tíha než ta, kterou dokážete unést. Pokud je vám tento scénář důvěrně známý, buďte na pozoru. Lze totiž trpíte tetanií, tedy tetanovým syndromem.

Co je to tetanický syndrom?

Toto onemocnění je charakterizováno zvýšenou nervově-svalovou dráždivostí, přičemž u většiny pacientů se vyskytuje zároveň zvýšená dráždivost centrálního nervového systému. Tetanický syndrom je také většinou doprovázen i se srdečními a žaludečními problémy.

black-and-white-person-woman-girl

Jaké jsou příznaky tetanického syndromu?

křeče svalstva (nejčastěji v lýtkách, a to v pozdních nočních nebo v časných ranních hodinách)
mravenčení končetin
„Brnění“ svalů v okolí úst
pocit, že se nedokážete nadechnout
tlak na hrudi
nevolnost a náhle závratě
dlouhodobá únava
neschopnost soustředit se
pocit úzkosti
poruchy spánku
bušení srdce, srdeční arytmie
ztráta energie
bolesti hlavy
křeče v břiše
hyperventilace
pocity na odpadnutí
přecitlivělost na hluk
syndrom neklidných nohou

 

 
Jak vidíte, symptomů, na základě kterých lze tetanický syndrom diagnostikovat, je víc než dost. A to je někdy zároveň problémem. Z tetanický syndromu se totiž mnohdy dělá jakési „mysteriózní“ onemocnění, které by teoreticky mohly být diagnostikovány mnohým, a proto raději není diagnostikováno nikomu. Dalším „problémem“ je i to, že ihned poté, jak se situace uklidní a hladina stresu dočasně klesne, příznaky ustoupí a člověk i zapomene, že ho něco podobného trápilo.

Jelikož však v případě zanedbané léčby může tetanický syndrom přerůst do závažnějších onemocnění, podceňovat byste ho určitě neměli. Buďte ostražití především v případě, že na sobě pozorujete několik z výše jmenovaných příznaků, jste v posledním období pod stresem a patříte k ohrožené skupině, kterou jsou v tomto případě lidé od 20 do 30 let.

alone-62253_640

Co způsobuje tetanický syndrom?

Odpověď je velmi jednoduchá – ve většině případů stres. V ojedinělých případech však může být spouštěčem tetnánie i užívání diuretik (léků na odvodnění organismu), ale stejně i dlouhodobé držení redukční diety.

Ve všech z uvedených případech totiž dochází k hypomagnezémii, tedy k nedostatku magnézia (hořčíku) v lidském organismu. Ať už při stresu, užívání diuretik nebo při dlouhodobé redukční dietě totiž dochází ke zvýšenému vylučování magnézia močí. Jeho nedostatek následně vede k výše uvedeným symptomům.

 

 

Jaká je léčba tetanický syndromu?

Jelikož projevy tetanie jsou, jak jsme již výše zmínili, mnohotvárné a někdy méně specifické, na povrch vyvstává otázka, ke komu vlastně takový pacient patří. Odpovědí je, že k tomu, aby vám byl diagnostikován tetanický syndrom, musíte podstoupit řadu vyšetření, a to konkrétně: neurologické, psychiatrické, interní, kardiologické a gastroenterologické. Prvořadé je totiž vyloučení jiných onemocnění, které by vás mohly ohrožovat.

Pokud se tetanie potvrdí, základem léčby je doplnění hořčíku a především „klidový režim“. Pokud léčba není úspěšná, přistupuje se k předepsání speciálních léků na ovlivnění nervové dráždivosti, jakými jsou anxiolytika (léky proti úzkosti), antidepresiva (léky proti depresi) či antikonvulziva (léky proti křečím).

cameron-kirby-88711

Jaká je prevence tetanický syndromu?

Pokud patříte ke skupině lidí, která je tetanovým syndromem ohrožena, resp. na sobě pozorujete některé z jeho příznaků, ale zatím se chcete vyhnout zmíněným vyšetřením, pomoci vám mohou následující doporučení:

Doplňte si hladinu magnézia. Ať už formou výživových doplňků, nebo potravin (vysoký obsah hořčíku mají například banány, datle, artyčoky, špenát, bulgur či jiné).

Změna životního stylu. Jde o něco, co nezvládnete za jeden den a pravděpodobně ani za týden, ale pokuste se popřemýšlet nad tím, jak byste své životní tempo mohly zmírnit.

Pohyb. Platí staré známé: „Ve zdravém těle, zdravý duch“. Vynikajícím spojením příjemného s užitečným je například dlouhá procházka v přírodě.

Relaxační cvičení, dechová cvičení a meditace. Pokud jste je ještě nezkoušeli, nepodceňujte je. Mají opravdu obrovskou moc a se stresem dokážou bojovat opravdu skvěle.

Redukce stresu. Na závěr to nejdůležitější. Jde samozřejmě o dlouhodobý proces, ale musíte se o jeho zvládnutí alespoň pokusit. Ne náhodou se říká, že stres je tichým zabijákem. Zničte ho dříve, než on zničí vás.

loading...