12 příznaků, že potřebujete více hořčíku



Pozorujete na sobě určité příznaky, ale nevíte, co se děje? Důvodů může být několik, mezi nimi například i nedostatek hořčíku. Je pravděpodobné, že tohoto minerálu nebudete mít v tělu dostatečné množství, protože víc než 80 % lidí nemá dostatek hořčíku v těle. A tělo vám tak dává najevo, že je třeba ho doplnit.

Nedostatek hořčíku

Nízký obsah hořčíku je často přehlížen a to nejen lidmi, ale také někdy i lékaři. Existují stovky symptomů, které mohou poukazovat na nedostatek hořčíku a které mohou nedostatek hořčíku způsobovat. Může mít vliv také na mnoho onemocnění, jež se vlivem tohoto nedostatku mohou zhoršit. Hořčík je zodpovědný za víc než 300 biochemických reakcí v těle a má vliv na krevní tlak, metabolismus, nervovou funkci, imunitní funkci a mnoho dalších aspektů zdraví.

Proč je nedostatek hořčíku tak častý?

Existuje mnoho důvodů, proč je v dnešní době nedostatek hořčíku tolik rozšířen. Půdní podmínky nejsou dobré, což znamená, že rostliny (a maso zvířat, které se těmito rostlinami živí) mají nižší obsah hořčíku. Používání chemikálií jako fluorid a chlor v dodávce vody zase zhoršuje dostupnost hořčíku ve vodě. Tyto chemikálie se totiž mohou vázat na hořčík.


Hladinu hořčíku mohou vyčerpávat také látky, které najdeme běžně v naší stravě, například kofein nebo cukr. Jen malé procento lidí žije v blízkosti oceánu (což je dobrý zdroj hořčíku) a konzumuje potraviny, které jsou pěstované v půdě bohaté na hořčík, a pije vodu, která je bohatá na hořčík. Ti, co u oceánu nežijí, musí doplňovat hořčík jinými způsoby. Přinášíme vám dvanáct známek toho, že vašemu tělu může chybět hořčík.

Málo energie

V reakcích, které vytvářejí energii ATP v buňkách, je hořčík vyžadován. ATP, neboli adenosintrifosfát, je hlavním zdrojem energie v buňkách a musí se vázat na hořčíkový ion, aby byl aktivní. Jinými slovy bez hořčíku nebudete mít energii, což se projevuje jako únava, nízká spotřeba energie, nedostatek další energie a další a další problémy.

Svalové křeče

Jestliže se u vás objevují problémy s křečemi ve svalech, může to být způsob, jak se vaše tělo snaží upozornit na nedostatek hořčíku. Pokuste se svému tělu dodat hořčík před spaním. Může to učinit hotové zázraky; dokonce vás to může uchránit od nočních křečí.

Časté bolesti hlavy

Deficit hořčíku snižuje hladinu serotoninu, to způsobuje, že krevní cévy omezují a ovlivňují funkci neurotransmiteru. Vše souvisí s bolestí hlavy, zejména pak s migrénami. Podle studií má asi 50 % pacientů, kteří trpí migrénami nedostatek hořčíku.

Nespavost

Hořčík má drastický vliv na spánek. Jakmile začnete konzumovat hořčík, uvidíte viditelný posun k lepšímu. Doktor Mark Hyman ho nazývá relaxačním minerálem; pomáhá uvolňovat tělo i mysl, což přispívá ke klidnému spánku. Navíc je pro správnou funkci GABA receptorů v mozku nutný hořčík. GABA je neurotransmiter, který umožňuje mozku přejít do klidového stavu.

Nepravidelný srdečný rytmus

Pří nízké úrovni hořčíku může mít srdce potíže s pravidelným rytmem. To je důvod, proč někteří lékaři často předepisují doplňky obsahující hořčík pacientům, kteří si stěžují na nepravidelný srdeční tep.

Zácpa

Hořčík je důležitou součástí pro normální fungování střev. Nedostatek hořčíku může způsobovat zácpu, protože tělo potřebuje tento minerál, aby se stolice změkčila a absorbovaly se kapaliny.

Nízká hustota kostí

Hořčík hraje hlavní roli při tvorbě kostí a většina tělesného hořčíku je uložená právě v kostech. Podle studií mají lidé s vyšším příjmem hořčíku vyšší minerální hustotu kostí.

Vysoký krevní tlak

Jde o jednu z nejvíc studovaných oblastí, která se spojuje s nedostatkem hořčíku. Harvardská studie zjistila, že pacienti s nejvyšším příjmem hořčíku měli nejzdravější krevní tlak. To kvůli tomu, že hořčík působí jako přírodní blokátor vápníkových kanálů. V jiné studii, která byla provedena na University of Minnesota, výsledky ukázaly, že riziko vysokého krevního tlaku bylo o 70 % nižší u žen, které měly odpovídající (vysokou) hladinu hořčíku.

Deprese a úzkost

Hořčík může hrát rozhodující roli v mozkové funkci a náladě. Někteří odborníci se domnívají, že nízká hladina hořčíku v moderních potravinách může být příčinou mnoha případů deprese a duševních chorob. Americká studie z roku 2015, které se účastnilo víc než 8800 osob, prokázala, že ti, kteří měli méně než 65 let a měli nižší příjem hořčíku, měli o 22 % vyšší pravděpodobnost, že budou trpět depresemi.

Znecitlivění

Znecitlivění se obvykle popisuje jako pocit mravenčení, jehliček a podobně. Tyto pocity mohou znamenat, že vaše tělo potřebuje víc hořčíku.

Diabetes 2. typu

Podle odborníků mají lidé s vyšším množstvím hořčíku ve své stravě tendenci mít nižší riziko vzniku diabetu druhého typu.

Zvápenatění tepen

I když to není (snad) první příznak nedostatku hořčíku, může to být jeden z nejnebezpečnějších příznaků. Může to vést ke koronárním problémům, jako například srdeční infarkt nebo srdeční onemocnění. Ve skutečnosti polovina všech pacientů s infarktem dostává injekci chloridu hořečnatého, aby pomohla zastavit srážení krve a kalcifikaci (zvápenatění).

Pokud máte podezření, že trpíte nedostatkem hořčíku, je vhodné před podáním doplňků stravy potvrdit své podezření odborným vyšetřením. Doplňky jsou v případě potřeby přínosné, ale mohou také způsobit břišní křeče a průjem. Odborníci také odhadují, že absorpce hořčíku v zažívacím systému se pohybuje od 20 do 55 % v závislosti na zdroji, což znamená, že polovina nebo i víc hořčíku opouští vaše tělo jako odpad.

Nejbezpečnější způsob, jak zvýšit příjem hořčíku, je jednoduchá úprava vaší stravy. Můžete zkusit do svého jídelníčku zařadit potraviny, které jsou bohaté na hořčík z organických zdrojů, které mají dobrou kvalitu půdy, v níž rostou.

Loading...